Ny utgave av Blood Bowl i løpet av vinteren

Usikker på en regel? Forslag til regelendringer? Da er dette stedet.

Moderator: Administratorer

Ny utgave av Blood Bowl i løpet av vinteren

Postby Rune » Fri Sep 16, 2016 20:00

En del detaljer her:
http://www.thenaf.net/2016/05/warhammerfest-roundup/

Ser ut til at det ikke blir noe særlig regelendringer, så burde bli en grei sak å gå over for ligaen. Så får vi se om det kommer i tide til vårsesongen.

Mulig vi bør satse på en sesong med "blanke ark" igjen for å tiltrekke nye spillere
Rune
Site Admin

Re: Ny utgave av Blood Bowl i løpet av vinteren

Postby tafta » Tue Nov 08, 2016 16:59

Ser bra ut det der. Sikkert greit med ein restart med nye lag att til våren eller når det no er at den nye utgåva kjem ut.
tafta
Legend

Postby Rune » Sat Nov 12, 2016 23:05

Da er den nye utgaven tilgjengelig for forhåndssalg. Slippes 25.november. Det er jo i såpass god tid før neste sesong at jeg regner med det er uproblematisk å kjøre med de nye reglene fra våren av. Skal visst være minimalt med endringer, er litt spent på hva disse Special Play-kortene innebærer

https://www.games-workshop.com/en-GB/Bo ... id=2991118
Rune
Site Admin

Postby Odin » Wed Nov 30, 2016 16:32

Jeg har bare grunnspillet, men den eneste konkrete regelendringen jeg har sett, er at en human catcher har gått ned 10k i pris (bra, spør du meg!). Special Play Cards har ganske moderate effekter, i grunnreglene triller man opp et tilfeldig antal og kan bruke disse under kamp. Jeg regner med de er mer Inducements-orientert i Death Zone som tar seg av ligaregler osv.
Odin
Mega-Star

Postby Rune » Wed Nov 30, 2016 22:00

Har du fått det allerede? Er det i salg her i byen nå, eller har du kjøpt fra England?
Rune
Site Admin

Postby Rune » Wed Nov 30, 2016 22:22

Her er en oppsummering av endringene. Er en del mer enn det først så ut til, det meste i Death Zone

http://www.talkfantasyfootball.org/view ... 20&t=43404

Hva er stemningen? Skal vi gå rett over til de nye reglene fra neste sesong? Er ikke overbevist om at alle endringene er til det bedre, men er jo best å kjøre offisielle regler. Hovedproblemet er vel at ikke alle har tilgang til de nye reglene siden de neppe blir tilgjengelige som PDF
Rune
Site Admin

Postby Odin » Thu Dec 01, 2016 10:02

De fikk det inn på Outland på fredag. Kan også bestilles gjennom gamezone.no også!

Jeg leste gjennom Death Zone i går, der de meste av regelforandringene ligger. Den største forandringen er vel hvordan de håndterer ligaer, med re-drafting av lag osv. Jeg synes det er mange gode ideer der, men jeg vet ikke helt hvor smidig overgangen vil være for en allerede etablert liga, og det er vanskelig å få et godt inntrykk av hvordan det vil virke uten å ha prøvd det i praksis over et par sesonger.

Når det er sagt, er jeg personlig åpen for det meste, og det greieste (spesielt med tanke på nyrekruttering) hadde vel vært å holde seg så nærme grunnreglene som mulig.
Odin
Mega-Star

Postby Cardinal Biggles » Sat Dec 03, 2016 0:06

Team reroll for å bruke Piling On høres helt idiotisk ut i mine ører, det er ikke en skill som blir altfor mye brukt i ligaen vår i utgangspunktet og med den endringen vil den bli valgt i enda mindre grad enn den blir i dag.

Lurer også på endringen til MVP, kan man fritt velge tre stykker som kan få MVP-premien for å øke sannsynligheten for at man får den på en spiller som kan få ny skill?

Ellers er jeg også åpen for det meste.
Ninjas are way cooler than pirates.
Cardinal Biggles
Super-Star

Postby Cardinal Biggles » Fri Jan 27, 2017 11:31

Tok vi en avgjørelse for neste sesong om vi bruker nye regler eller ikke? Jeg har bladd litt i Death Zone og det er en del regler knyttet til ligaspill vi ikke nødvendigvis trenger å innføre, bl.a. at man har en offseason der spillere kan gå lei av å spille BB og legger opp. Jeg syns også vi kan holde på MVP trilling sånn som det har vært.

Piling On er egentlig fjernet helt fra spillet, men Kommisjonæren kan velge å bruke den modifiserte varianten med team RR i sin(e) liga(er).
Ninjas are way cooler than pirates.
Cardinal Biggles
Super-Star

Postby Rune » Sun Jan 29, 2017 16:32

Vi har ikke tatt noen avgjørelse nei. Jeg mener at når vi går over til de nye reglene, så bør vi gå over helt i alle for de reglene som gjelder i løpet av en kamp (dvs. MVPer, Piling On etc.). Den største forskjellen er vel special play-kortene, men de er vel oppgitt som valgfrie å bruke. Hvordan ligaen og kampoppsett gjennomføres er jo uansett en egen greie som ikke følger noen GW-regelbok i dag heller.

Spørsmålet er om nå er tidspunktet for å gå over, eller om vi bør vente til neste sesong? Det har jo kommet litt errata allerede, så kan jo være en fordel at de nye reglene for stabilisert seg litt.
Rune
Site Admin

Postby Rune » Sun Feb 12, 2017 23:03

Jeg syns de nye reglene for at en må kjøpe tilbake spillerne på nytt etter hver sesong er et interessant forsøk på å fikse problemet med at lag vokser seg til altfor høy Team Value (som typisk fører til at folk slutter å spille dem), så jeg beregnet hva de seks lagene i forrige sesong ville hatt å handle for hvis denne regelen hadde vært brukt nå. Her er tallene:

Code: Select all
Team                                 Team Value   Funds     Forskjell
Valanaminuludrusunidramalimion FK    1580000      1165000   415000
Gravkammeratene                      2070000      1220000   850000
Dragefjellets Dommedagsbataljon      1760000      1230000   530000
Snakes on a field                    1550000      1250000   300000
Gurugnis Grusomme                    1880000      1270000   610000
Vigør Mortis                         1630000      1605000   25000

Med andre ord: Alle unntatt Vigør Mortis ville måttet kvitte seg med mange av sine utviklede spillere. Vigør Mortis klarer seg pga. 400k i oppsparte midler, noe som antakelig ikke ville vært mulig å spare opp med de nye reglene for katastrofer. Syns dette virker litt brutalt, men vil nok fungere bedre i ligaer der en spiller langt flere kamper per sesong (noe GW ser ut til å legge opp til med sin tommelfinger-regel om to kamper i uka).
Rune
Site Admin

Return to Ligaregler